• نشست خبری دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست برگزار شد؛
  • حمایت معاونت علمی از توسعه فناوری‌های پیشرفته و اصلاح شیوه حکمرانی بر فناوری

  • ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
نشست خبری دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور برگزار شد. در این نشست معاون رئیس جمهور بر لزوم توجه ویژه به تحقیق و توسعه در راستای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و نوظهور و همچنین اصلاح شیوه حکمرانی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نشست خبری دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، معاون توسعه فناوری‌های راهبردی این معاونت، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دبیران ستادهای فناوری معاونت علمی و اصحاب رسانه در ساختمان معاونت علمی برگزار شد.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در این نشست اظهار کرد: تحقیق و توسعه یکی از نکات بسیار مهم و کلید اصلی و پیشران توسعه است. امروز تابع هدف ما شرکت‌هایی هستند که از گردش مالی مناسبی داشته و حداقل ۳ محصول موفق داشته باشند.وی افزود: ایران کشوری در حال توسعه است به همین دلیل دولت باید هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه را بپذیرد تا بتوانیم در حوزه فناوری‌های نوظهور پیشرفت کنیم. رویداد ملی نکست نیز با همین هدف توسط معاونت علمی طراحی شده است. در این رویداد پس از ارزیابی طرح‌ها توسط داوران بی طرف و منصف، به برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود که می‌تواند در آینده میزان آن از مقادیر فعلی نیز بیشتر شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: به بیان دیگر یکی از اهداف نکست، شناسایی شرکت‌های توانمند و حمایت از آن‌ها برای بزرگ‌تر شدن است. امروز ما جایزه ملی فناوری نکست را نماد اعتماد دولت و صنعت به دانشگاه و علم می‌دانیم. معاونت علمی به عنوان نماینده دولت، به دنبال کاهش هزینه صنایع است تا بتوانیم در زمینه فناوری‌های پیشرفته حضور داشته باشیم.

افشین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برای من اعتماد اکوسیستم به معاونت علمی، از هر چیز مهم‌تر است. به همین دلیل هر قولی بدهیم، باید به آن عمل کنیم.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری ما استفاده از فناوری‌های بر لبه مرز دانش است و لازمه این موضوع، اصلاح شیوه حکمرانی در این حوزه است. وقتی سؤال مناسب برای حل یک چالش مطرح نشود، پاسخ‌های دریافتی ما نیز دقیق و درست نخواهد بود.

تلاش دولت برای کاهش ریسک فناوری‌های راهبردی پیشرفتهشقایق حق جوی جوانمرد، معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نیز اظهار کرد: دولت در کنار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری و فعالان صنعت است تا فناوری‌های راهبردی پیشرفته و مرز دانشی با ریسک کمتری به نتیجه برسند. بر همین اساس در قالب جایزه ملی فناوری نکست، کنشگران بزرگ این حوزه یعنی صنعت و شرکت‌های بزرگ فناور که توانمندی خود را نشان داده‌اند، مورد حمایت این نهاد قرار می‌گیرند.

وی افزود: این معاونت به دنبال توسعه فناوری‌های نوظهور در کشور است به همین دلیل در راستای سیاست‌گذاری برای این مهم، جایزه ملی فناوری نکست را طراحی کرده است. از آنجا که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، منشأ تحولات بزرگی در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بوده است، برگزاری جایزه ملی فناوری نکست نیز توسط این شهرک برگزار می‌شود.

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: هدف این اقدامات طراحی، تولید و عرضه محصولات صنعتی در حوزه‌های مختلف با استفاده از فناوری‌های پیشرفته است. بر این اساس جایزه ملی نکست می‌تواند نمادی اعتباربخش برای محصولاتی باشد که در ساخت‌ آن‌ها از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است. این‌گونه حمایت‌ها از تحقیق و توسعه زمینه استفاده از ظرفیت و توانمندی متخصصان و نخبگان را فراهم می‌کند و مانع از مهاجرت مغزها می‌شود.

توسعه سبد محصولات دانش‌بنیان‌ها با فناوری‌های پیشرفته

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، هم با بیان اینکه دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) 28 و 29 آذرماه با هدف توسعه سبد محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت‌های بزرگ و بالغ فعال در عرصه فناوری، به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود، گفت: شرکت‌هایی که در رویداد ملی فناوری نکست شرکت می‌کنند، باید در این حوزه سابقه فعالیت مناسبی داشته و محصولات مختلفی را تولید کرده باشند که نشان از توان آن‌ها باشد. سطح آمادگی فناوری حداکثر TRL4 ، ایده های با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری های نوظهور و نوآورانه و وجود بازار برای محصول نهایی از سایر مشخصات طرح های ارسالی به دومین جایزه ملی فناوری نکست به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از مأموریت‌های اصلی این شهرک توسعه و تقویت فناوری از طریق برگزاری رویداد‌هایی مانند جشنواره شیخ بهایی است که برای اولین بار در کشور به این حوزه پرداخت. اگرچه این رویداد‌ها با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود اما در عین حال به دنبال این بودیم که از شرکت‌های غیر دانش‌بنیانی که در حوزه فناوری فعال هستند نیز حمایت کنیم تا بتوانند فعالیت‌های خود را سریعتر به نتیجه برسانند.

به همین منظور، جایزه ملی فناوری نکست که سرواژه نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه است، شکل گرفت و مخاطب اصلی آن شرکت‌های بالغ و بزرگ است تا بتوانند سبد محصولات دانش‌بنیان خود را توسعه دهند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به سه حوزه اصلی این رویداد اظهار کرد: این سه حوزه شامل «فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته»، «فناوری‌های اپتیک، کوانتوم و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و پزشکی دقیق» می‌شود. طرح اول این مسابقه ۵ میلیارد تومان جایزه نقدی و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات، طرح دوم ۳ میلیارد تومان جایزه نقدی و ۹ میلیارد تومان تسهیلات و طرح سوم ۲ میلیارد تومان جایزه نقدی و ۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

تعداد بازدید : ۸۸      تاریخ: 1403/06/11

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت